Technika

Kiindulási pozíció

Az alapvonalnál felvett alapállásból kezdjük az ütés előkészítését, illetve innét kiindulva vesszük fel az ütési pozíciót.
Az adogatás, illetve az adogatás-fogadás után enyhén rugózva, a lábunkat vállszélességben terpesztve az alapvonalnál várjuk az ellenfél ütését. A térdünk legyen enyhén behajlítva, a felsőtestünket enyhén döntsük előre. A testtömegünk a lábfejekre és a lábujjakra nehezedik, hogy minden irányba indíthassunk. A karok legyenek kissé hajlítva. A jobb kéz tartja az ütőt, a bal alátámaszt a nyelénél. Az ütőt a test előtt tartjuk, a feje az ellenfélre mutasson. Az ütések után a felsőtestünkkel a háló felé nézve a lehető leggyorsabban vegyük fel újra a készenléti állást.
Úgy álljunk, hogy az ellenfél adogatását tenyeressel vagy fonákkal egyaránt fogadhassuk és visszaüthessük. Próbáljuk ki, hogy hátrébb, azaz az alapvonalon vagy esetleg az alapvonal előtt érezzük-e magunkat a legjobban. Az adogatás-fogadáshoz tartsuk mozgásban a lábainkat. Próbáljuk ki, hogyan kerülünk legjobban ütési helyzetbe, szökdeléssel, hintázással vagy a testtömeg egyik lábról a másikra történő áthelyezésével.

Tenyeres ütés

előkészítés

Tenyeres előkészítés

Valamennyi tőlünk jobbra pattanó labdát tenyeres ütéssel ütünk vissza. A sikeres tenyeres ütéshez a következőre van szükségünk: Helyes fogás – azaz, hogyan fogjuk át a tenyerünkkel és az ujjainkkal az ütő markolatát. Helyes lendítés – azaz az ütés hibátlan kivitelezése. Helyes lábmunka és az egyensúlyozás – azaz a lábak helyzete és az egyensúly áthelyezése. Hogyan találhatjuk meg a saját tenyeres fogásunkat: fogjuk meg az ütőt a bal kezünkkel az ütő nyakánál. Az ütőfelület függőlegesen áll. A jobb tenyerünket tegyük az ütőfelületre. Enyhén hajlítsuk be a karjainkat. A jobb tenyerünket csúsztassuk le az ütőfelületről az ütő markolatának szélesebb felére. Zárjuk össze az ujjainkat a markolaton. Az ujjak ferdén előrenézve kényelmesen fogják a markolatot. A hüvelykujj és három ujjhegy a bal oldali széles markolatrészen fekszenek. A hüvelykujj hozzáér a középső ujjunkhoz. Az ütő markolatának a végét a tenyér hüvelykujjnál lévő húsos rész zárja le, amely az ütő jobb oldali széles részére simul. A középső és a mutatóujjunk ne érjen össze. A mutatóujjunkat hajlítsuk be, mintha egy pisztoly ravaszát fognánk. A tenyér az ütő nyelének a jobb oldali széles részét fogja át. A csuklót kicsit hajlítsuk hátra a kézfej irányába (nyitott)! Az ütő és az alkar – felülről nézve – tompaszöget zárnak be. Ha inkább pörgetett tenyeres ütést szeretnénk ütni (továbbiakban topspin), az extrém tenyeres fogást alkalmazzuk. Ehhez a tenyerünket fordítsuk el egy kicsit jobbra, a markolat keskeny oldalának alsó részére. Esetleg problémáink adódhatnak, ha topspinből normál vagy slice ütésre akarunk váltani. Ezért próbáljuk ki előre, melyik fogással tudjuk az ütést a legjobban kivitelezni. Különösen fontos: lazán fogjuk az ütőt, csak közvetlenül az ütés előtt szorítsuk meg jobban. http://www.tennisracketbracket.com/training_videos/Forehand_Tip.php

Lendítés

A leggyakoribb lendítőmozgás egy lapos hurok formáját veszi fel. Ezen belül megkülönböztetünk lendítő-, ütő- és kivezetőfázist. A három fázis ellenére az ütés nem egymást követő mozdulatok tagolt sorozata, hanem egy folyamatos mozgás. Ez különösen igaz az ütőfázis és a kivezetőfázis átmenetére. Semmi esetre sem zárulhat le az ütés azzal, hogy eltaláltuk a labdát. Közvetlenül az ütőfázis előtt azonban előnyös lehet a hátralendítés késleltetése, azaz lassítása. Ezt követően gyorsítsuk fel a mozgást, hogy eltaláljuk a labdát. A hurok íve, különösen a felső szakasz, magasabb és laposabb is lehet. Ha hozzáállásból közvetlenül hátralendítjük az ütőt (vagyis hurok nélkül), lehetőséget teremtünk arra, hogy megkezdjük a lendítést. Néha a profi teniszezők is így lendítik hátra az ütőjüket, főleg akkor, ha nagyon gyorsan száll feléjük a labda (pl. az első adogatás-fogadáskor). Ha nem boldogulunk a normális hurokkal – főleg akkor, ha problémát jelent a hurok legmagasabb pontjától kellő időben átvinni a lendületet az alsó ívbe, hogy tényleg alulról találjuk el a labdát -, akkor a lendítőfázist próbáljuk meg úgy kivitelezni, ahogyan az az alábbi ábrán látható. Az alapállásból indítva a normális tenyeres ütést nyitott vagy oldalsó helyzetben végezzük el. A megfelelő lábmunka és az egyensúly fontos szerepet játszik abban, hogy a megfelelő ütési helyzetet vegyük fel.

Hátralendítés

Az alapállásból kiindulva rövid ideig helyezzük át a súlyunkat a bal lábunkra. A jobb lábunk sarkán forduljunk el, vagy tegyünk jobbra egy kis lépést. A testünk bal fele ezáltal a háló felé fordul, azaz az egész felsőtest jobbra. Vigyük át a súlyunkat teljes egészében a jobb lábunkra, mialatt az alkarunkat és az ütőt megemeljük és hátravisszük. Legkésőbb ekkor engedi el a bal kezünk az ütőt. Az ütő egy ívet ír le hátrafelé és felfelé a hurokhoz hasonlóan (a hurok magassága egyénenként változhat). Nyújtsuk ki a bal kezünket a labda irányába, ezalatt az ütő és ezzel együtt a jobb kezünk lazán eléri a lendítőfázis legtávolabbi pontját. A jobb csuklónkat fordítsuk kifelé. A jobb könyökünk az egész hátralendítés alatt lefelé mutat. Ezzel egyidejűleg a bal lábunkkal tegyünk egy lépést a labda felé az ütés irányába. Lábunk válszélességű terpeszben legyen. A teljes hátralendítés lassan zajlik, de időben kell elkezdenünk, inkább kicsit korábban, mint túl későn. A tenyeres ütéshez való hozzáállás szituácitótól függően változhat. Minél gyorsabb az ütés, és ha keresztütést tervezünk, annál nyitottabb. Próbáljuk meg, melyik hozzáállás felel meg nekünk a leginkább.

Fonák ütés

Valamennyi, tőlünk balra pattanó labdát fonákkal ütünk vissza. A sikeres fonák feltételei a következők: helyes fogás, helyes lendítés, helyes lábmunka és egyensúlyozás. Hogyan találhatjuk meg a saját fonák fogásunkat? A bal tenyerünkkel fogjuk meg az ütő nyakát. Az ütőfelület legyen függőleges. Fogjuk meg úgy az ütőt, mint a tenyeresnél. A bal kezünkkel még mindig fogjuk az ütő nyakát. A jobb kezünkkel fordítsuk el az ütő markolatán balra addig, amíg az ütő felülről nézve az alkar egyenes meghosszabbításának tűnik. A tenyeres fogástól a fonákig, vagy fordítva, átfogva jutunk el. Egy bizonyos idő után ez automatikusan megtörténik. Az alapállásban azt a fogást válasszuk, amelyik nehézséget okoz nekünk. Az ujjak ferdén előrenézve az ütő markolatának alsó részét fogják. A hüvelykujjunk az ütő markolatának bal oldali széles részén pihenjen és érjen hozzá a középső ujjunkhoz. A középső és a mutatóujjunk ne érintkezzen. A mutatóujjunk az ütő jobb oldali széles részén feküdjön. A tenyerünk fogja át az ütő jobb oldali felső, keskeny oldalát. Az ütő az alkarunk közvetlen meghosszabbítása legyen. Az alkarunk, a kezünk és az ütő képezzenek egy egyenest. Azok a játékosok, akik fonákkal inkább topspint szeretnének ütni, próbálják ki, hogy az extrém fonákfogással vajon jobban boldogulnak-e. Ehhez a fogáshoz a tenyerünket fordítsuk még inkább balra (felülről nézve), és egy kissé feljebb fogjuk az ütőt. A tenyér hüvelykujjánál lévő húsos része is az ütő bal oldali szélesebb része felé csúszik. A slice itt is nehézséget okozhat, de az átfogás segíthet. Ismételten csak annyit: próbáljuk ki! fonák

Slice

A slice egy olyan ütés, amikor a labdát szándékosan erősen hátrafelé pörgetve ütjük meg. Leginkább biztos alapvonal ütésként a fonáknál vetik be, valamint középpályáról olyan támadó labdánál, amelyet a hálóig kísérünk. A tenyeres slice-t tenyeres fogással és nyitott ütési helyzettel, a fonák slice-t pedig fonák fogással és oldalsó ütési helyzetben végezzük. slice A hátralendítéshez az ütőt vigyük jobban hátra és felfelé, mint a hagyományos alapvonal ütéseknél. A fonák slice esetében a jobb lábunkkal lépjünk a labda irányáb. A felsőtest balra fordul, a jobb vállunk pedig a háló irányába. A masni átfordulási pontjánál, ami a tervezett ütési pont felett van, az ütőt – megfeszített csuklóval – alulról felfelé a labda irányába mozgatjuk. Az ütőfelület enyhén nyitott. Helyezzük a testtömegünket az elöl lévő jobb lábunkra, hajlítsuk be mindkét lábunkat, hogy ezzel is rásegítsünk az ütőmozdulatra. Az ütés után lendítsük az ütőt még egy kicsit előrébb és felfelé. Ezzel még inkább széttárjuk a karjainkat. A felsőtest (vállak) továbbra is oldalra néz, mialatt az ütő előrelendül. A tenyeres slice-t ugyanúgy végezzük el, de ezalatt a felsőtest az ütés irányába (nyitott pozíció) fordul. tenyeres fonák fonák fonák profi mozdulat



Hozzászólások

  1. Kedves Akos

    36 eves no vagyok, szeretnek megtanulni teniszezni, szinte teljesen alap szintrol.
    Nekem a delutani orakban lenne jo, hetkoznap barmelyik nap 17 oratol, illetve akar hetvegen is.

    Szeretnek informaciot kerni arakrol is.

    Van egy hat eves kisfam, Ot is szeretnem megismertetni a tenisz vilagaval, amennyiben ezzel kapcsolatban is tudsz informaciot adni, azt megkoszonnem,

    Udvozlettel:

    Halasz Monika
    20-390-8364

  2. Kedves Ákos
    Van egy 11 éves fiam, aki évek óta próbálkozik a tenisz tanulással. Azt mondják ügyes, szeretne is megtanulni, mégis alig halad. Még mindig rosszak az alapütései, a szerválást még nem is tanították neki. Úgy érzem nem igazán a tanítás, hanem csak a pénz beszedés a cél. Szeretném olyan helyre járatni, ahol komolyan veszik a gyerekek tanítását.
    Ha tud segíteni, vagy tanácsot adni, azt nagyon megköszönném.
    Üdvözlettel:
    Pólus Amália

  3. Kedves Ákos,
    szeretném megkérdezni,
    mennyibe kerül egy óra, és mennyibe kerül a pálya díj most?
    Csoportban vagy egyéni oktatás folyik?
    Gyerekek oktatásánál milyen labdákat használ?
    Helyileg hol lenne?
    köszönettel:Éva

Hozzászolás